Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Nakenfisen fryser & vart går våra hyrespengar...?

Av Annika - 4 april 2011 13:50

Borde absolut inte sitta här!
Men ska strax krypa tillbaka till soffan så Freja får någon mer tröja att dra på sig - det är lite kyligt åt min lilla nakenfis.

I och för sig så vill hon helst bara ligga så...myser och är lite trött.

Men det blev en promenad med Annika, Maja, Bessie och Chester imorse och det var uppskattta men inte hela vägen...


 Fast just nu passar dig mig ganska bra för jag är inte så pigg jag heller...
Snart kommer lilla Tuva hem och ska då få sin dator som jag fått via en vän så det ska bli spännande att se reaktionen!
Antar att hon kan tänkas bli lite glad...


När man bor i lägenhet så är ju allt lite lagom bekvämt. Man behöver inte tänka på värme, vatten, sophämtning, snöskottning osv MEN det är dyrt!!
Många gånger dyrare än ett hus faktiskt och då betalar man ju ändå "till sig själv".
Fick igår tidningen Boinsikt från ÖBO och där fanns en liten uträkning om vad en lägenhet kostar - lite så där mellan tummen och pekfingret.


Vad går pengarna till om hyran är 5000 kr?

Här har vi gjort ett exempel på vad din hyra går till i en snittlägenhet. Siffrorna är generella och varierar från område till område. men du får en bild över vad ÖBO använder hyresintäkterna till.


1005 kr Fastighetsservice: städning, snöskottning, gräsklippning och små reparationer.

2580 kr EL: fastighetshel som utomhus- och trapphusbelysning, motorvärmare.

727 kr Värme: uppvärmning av våra lägenheter

137 kr Vatten: kostnad för vattnet du fröbrukar.

130 kr Sopor: hämtning av sopor.

1302 kr Underhåll: planerat underhåll av fastigheterna.

125 kr Fastughetsskatt: Statlig skatt och kommunalavgift för att ÖBO öger hus.

528 kr  Avskrivningar: Värdet på huset minskar ju äldre huset blir.

309 kr Administrativa kostnader: Personalkostander, uthyrning, ekonomi.

479 kr Räntor: Räntekostnader på våra lägenheter.

Källa: Boinsikt 1-11


Vet inte vad jag ska säga.. så jag säger inget. 
Kanske är bäst så!

Jag trivs inte i stan och än mindre när man ser ovanstående siffror...

Nåja inget att göra mer än det bästa utav det.


Nu ska jag nog ta ut nakenfisen på en liten promenad - innan regnet som ser ut att hänga i luften.


   

Håller nog med Matilda & Amanda om att det är lite synd om henne men det var inte meningen att det skulle bli SÅ kort.. tur att det växer fort!

För det är faktiskt skilland sedan i torsdags.


Nu går vi och ni får ha en fin eftermiddag!


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 24 juni 2011 06:49

Nu var det skamligt längesen jag bloggade men det har inte hänt så mycket som kleti och pleti har med att göra.Nu är vi väl snart på banan igen och hemsidan är på g...  men än så länge är det ett projekt. Vi är ju som bekant två om den och då gäll...

Av Annika - 16 maj 2011 04:21

Ja det kanske är dags att yttra sig igen.Mycket har hänt den senaste tiden och allt tänker jag inte gå in på  - det har både varit ris och ros.Vissa saker mer jobbiga att hantera än andra.En del personer har inte förstått innebörden av respekt och de...

Av Annika - 6 maj 2011 03:51

    Ja nu var det ett tag sedan jag uppdaterade och jag tänker inte ta med allt som hänt sen sist...Vi har i allafall fått hem Matilda och Lukas!Lukas är en härlig, ljuvlig liten amris. Han funkar kanon med Freja, Bessie och Maja.Lite smågruff...

Av Annika - 25 april 2011 04:11


  Fast nu är det inte bara i skallen utan även i hemmet pga flytt  .Ska en gång för alla nyfikna meddela att vi flyttar INTE ihop utan jag har hittat ett bättre boende i ett annat område! Så nu var det klart hoppas jag....   Nu är det inte h...

Av Annika - 21 april 2011 05:39

...ska vara så svårt för vissa att säga som det är?   Förresten! Ja jag blir så ledsen när personer inte kan stå för vad det tycker utan bara går runt och kniper käft.Varför ska man behöva dra saker ur en del?Ja jag kan vara likadan - jag är väl...

Ovido - Quiz & Flashcards