Alla inlägg under maj 2011

Av Annika - 16 maj 2011 04:21

Ja det kanske är dags att yttra sig igen.
Mycket har hänt den senaste tiden och allt tänker jag inte gå in på  - det har både varit ris och ros.
Vissa saker mer jobbiga att hantera än andra.
En del personer har inte förstått innebörden av respekt och det gör mig ont.
Att det sen är personer i min omgivning som inte bara är att ta  bort är ju en annan sak - normalt sett hade jag vänt ryggen till och gått men inte i de här fallen.

Så det är bara att kämpa på!


Familjen har också utökats med Matilda och hennes Lukas.

En mycket go och trevlig amris kille på drygt 5 år som passar in som handen i handsken!

Han är mattekär så det är inte sant trots att Matilda inte haft honom länge, de har ett band som jag vet att  många skulle bli riktigt avis på!


Hur funkar det då med två hanar och en tik?

Kunde inte gått bättre!

Banjo och Lukas fixade ordningen på bara ett par dagar och nu vet Lukas att Banjo är den som styr med järnhand.
Det räcker att Banjo ger busarna en blick så vet de vad som gäller.
Inga konflikter vid maten - vilket jag VET att många var säkra på att vi skulle få. Ändå har de alla tre fri tillgång och äter och dricker ur samma skål!

De leker och busar med samma leksaker och gosar alla tre.
Häromdagen hittade jag alla tre i sängen - tillsammans!
Tyvärr hittade jag inte kameran då men jag har en bild.

En del personer runt mig fasade över att Matilda öppnat sitt hem och sin famn med en vuxen hane när vi redan hade en här.
Varför göra stora problem innan de ens finns??

Visst har de råkat i luven på varann de första dagarna men inga skador utan det bara lät lite illa.....

Självklart var vi alla medvetna om att det kanske inte skulle gå men att vi sen har tre vovvar som har ett förträffligt hundspråk sinsemellan gjorde att det gick fort att slå bort den tanken.


Lukas är ju som en spaniel ska vara - glad och en ständigt viftande svans.
Mjuk och gosig, lyhörd och lättlärd.


Sommar har vi väl också fått med pollen vissa dagar så det är pest och pina.
Jag har lyckats bränna öronen i solen ett par gånger - fråga mig inte hur men ont som fan har det gjort!

Skitkul att alla andra runt mig blir bruna som pepparkakor medans jag bara blir som en tomat.
Jag brukar se ut som en frisk svensk när jag fått lite färg....

Nåja sånt är livet!


Tidig morgon idag igen pga mycket värk och varenda muskel och sena + allt annat är proppat med inflammation.
Så nu får jag ta och försöka röra lite på mig så kanske, kanske dagen kan funka lite... får besök på eftermiddagen och sen kommer J hem ikväll efter några dagar i Finland.
Ska bli skönt att få hem honom igen!


/Annika   

Av Annika - 6 maj 2011 03:51



Ja nu var det ett tag sedan jag uppdaterade och jag tänker inte ta med allt som hänt sen sist...
Vi har i allafall fått hem Matilda och Lukas!
Lukas är en härlig, ljuvlig liten amris.
Han funkar kanon med Freja, Bessie och Maja.
Lite smågruff med Banjo men tyvärr går det inte med Chester.
Jo promenader är inga problem men inte inne och vad det beror på tänker jag inte ens försöka klura ut då C inte blir någon hund vi träffar dagligen eller så.
De som ska fungera ihop gör också det!


Att flytta är både skoj och fruktansvärt jobbigt.
Men det har sina fördelar  - man blir av med en massa skit!!
Jag har t ex ställt av mig en eller kanske till och med två säckar med skit som jag bruit med mig i över 24 år....
DET var en fantastisk känsla att bli av med dem!

Så nu kan vi gå vidare och det gör vi med stormsteg.. lite stora steg men jag hinner nog med.
Värken och all övrig smärta är överjävlig men det var väntat och inget att göra något åt. 


Vi har mellan flyttvarven kopplat av i skogen...om jag inte hade haft den så vet jag inte... det är så härligt! 
Jobbigt och tungt men ändå läkande och att sen ha tre lyckliga hundar som det bara lyser om är helt fantastiskt....
Återigen lider jag med dem som aldrig får uppleva den känslan.
En del väljer ju bort skogen själva men många får heller aldrig se sin bästa vän må så bra...


Det här med att ha hund är för många en uppgift de tar på största allvar och så ska det vara, annars ska man ingen hund ha!
Men sen har vi den här klutten av hundägare som INTE har hört talas om pälsvård, träning (vanlig vardagslydnad som att kunna gå i koppel)...att kunna koppla osv osv dessa förstår jag mig inte på.
Några resonerar också att hunden (som är ett flockdjur)  kan stängas ute från sovrum och vardagsrum och bara få vistas i kök eller dyl...
Undrar om dessa skulle gilla att få samma behandling själva?
Tror inte det...eller stänger de ute sina barn/sambo på samma sätt eller är det skillnad????
Jag vet bara att mina hundar får vara överallt i mitt hem där det inte finns farliga saker som t ex en källare full med spik, råttgift osv osv men inte skulle jag låta dem sova utan för mitt sovrum inte!! 
Inte skulle jag heller ha så fint vardagsrum så de inte får vistas där!
Nej...inte jag inte men vi gör alla våra egna val men jag tycker det är knepigt att inte ens inse att en hund är ett flockdjur?!


Nu är fingrarna tyvärr så svullnad så jag får fortsätta senare!
Men vi lever, har det bra, har tre ljuvliga fyrbenta varelser i familjen!


//Annika 

Ovido - Quiz & Flashcards