Direktlänk till inlägg 18 april 2011

Mårdhunden....

Av Annika - 18 april 2011 03:47

Men god morgon i allafall!


Ja inte nog med att det är mycket som rör sig i skallen ändå - det är ju fullmåne också och som många andra har jag lite svårare att sova då.


Jo något som jag skulle vilja få svar på är varför ingen bryr sig om den där lilla saken som heter mårdhunden
Jag vill inte ha varg i min närhet om nu någon råkat missa det men jag vill faktiskt inte ha mårdhunden heller...
Om man läser och inser fakta så är det ingen trevlig sak att ha i vår sk fauna.

Många vet inte ens om att vi har något som heter Mårdhund & det kan väl i viss mån bero på att den inte sätts ut så hårt i media som t ex vargen gör just nu men den är ack så otrevlig.

Här kommer i lite korta drag (för den som inte "orkar" läsa länken).


 




"Sverige har skrivit under konventionen om biologisk mångfald, där det framgår att vi har förpliktat oss till att förhindra införsel av främmande arter, och kontrollera och utrota främmander arter som kan störa våra ekosystem, livsmiljöer och inhemska arter. Liknande förpliktelser har vi också angett i förbindelse med vår ratfisiering av Bern- och Ramsarkonventionerna. Mårdhund är uppförd på Artdatabankens "svarta lista".


Alla erfarenhet visar att de flesta introducerade arter kan ha stora och oförutsägabara effekter på den lokala faunan och floran.
Vi vet att etablering av mårdhund lokalt kommer att påverka markhäckande fåglar negativ, speciellt utsatta är kolonihäckande vårmarksfåglar. 

Mårdhunden är en viktigt vektor i spridning av sjukdomar, bland annat rabies; dessutom kan den flera oönskade parasiter, däribland Echinococcus multiocularis.   

Under rabies-epedemin i Finland 198-89 var mårdhunden den viktigaste spridaren av sjukdomen.
Echinoccus multilocularis är en bandmask som primärt lever i hunddjur, men kan använda gnagare som mellanvärd och även människa. Infekterade djur som lämnar avföring på eller nära bär eller svamp kan leda till att ägg överförs till människan något som kan leda till leversvikt hos oss. "


Jag är väl medveten om att jag kommer att reta gallfeber på en del personer men jag bryr mig inte!
Ingen idé att lägga krut på det....


Jag vill kunna vistas i skog och mark utan att behöva vara rädd för att bli sjuk eller bli av med en familjemedlem.

Ja nu har ju vargen dessutom visat sig stan så...



Hur kan det vara så att vi människor är så rädda för allt som är nytt?
Allt som kan tänkas röra upp vår trygga bubbla?

Jo, alla är det mer eller mindre..

Att våga ta steget gör att vi växer som människa & det kan ju inte vara farligt?
Att köra på gamla säkra kort gör att många invaggar sig själv i en falsk trygghet - de tror att de vet... men njäee inget för mig.
Självklart måste man tänka igenom alla stora beslut man gör i livet för annars kan det ju få förödande konsekenser!

Många gånger så vet vi vad som är rätt för just oss men ändå vågar vi inte. 
Synd och skam för många gånger missar vi så mycket på att inte våga utvecklas.


Ta bara en sådan enkel sak som det här med att fira påsk.

Hur många skulle inte hellre vara helt ensamma, bara göra absolut ingenting eller påta i trädgården osv men ändå är med släkten på det där stora släktkalaset för så har det ju alltid varit och inte kan man ändra på det?
Kan man visst!

 Finns ingenting som säger att man måste fira med stora släkten och flänga runt som en skållad råtta - lika vid jul också.
Jag har inte hittat något som säger att jag måste...

Självklart kan det vara mysigt att träffa släkt och vänner men om jag hellre sitter i skogen och grillar korv med min J, barn och bonusbarn + vovvar är jag knäpp då som inte vill ha en stor påskmiddag?

Ja då får jag väl vara det då!

Att vara ledig och umgås innebär för mig att göra det VI vill - inte vad alla andra gör eller vad man förväntas göra för det har varit så jämt.


Jag vill gå min väg - inte din!

Min väg tillsammans med mina nära.

Det är LYCKA för mig!

Jag har en stor familj, jag har några väl utvalda vänner som ger mig massor och finns där när jag än behöver dem - trots min värk och tuffa tider så är jag lycklig.

Har ett par pusselbitar kvar så är det så bra det kan vara men jag hoppas att jag aldrig, aldrig slutar utvecklas och upptäcka nya saker!


En annan sak med det här att vara ledig.
Eftersom jag är sjukskriven & varit så i många år så tror en del att jag inte har någon skillnad på vardag och helg..

Men tänk att det har jag!
Jag har rutiner som följer min vardag och sen är det helger.
När nu barnen har påsklov så är vi lediga & njuter av det.

Går man hemma pga sjukdom eller t ex arbetslöshet så är det viktigt att ha rutiner och en vardag.


Nu ska jag starta upp MIN vardag och måndag i det tysta för tjejerna sover ännu och ska så göra några timmar till men Freja & jag ska ut och gå vad det lider och innan dess har jag lite att pyssla med.


//Annika   

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 24 juni 2011 06:49

Nu var det skamligt längesen jag bloggade men det har inte hänt så mycket som kleti och pleti har med att göra.Nu är vi väl snart på banan igen och hemsidan är på g...  men än så länge är det ett projekt. Vi är ju som bekant två om den och då gäll...

Av Annika - 16 maj 2011 04:21

Ja det kanske är dags att yttra sig igen.Mycket har hänt den senaste tiden och allt tänker jag inte gå in på  - det har både varit ris och ros.Vissa saker mer jobbiga att hantera än andra.En del personer har inte förstått innebörden av respekt och de...

Av Annika - 6 maj 2011 03:51

    Ja nu var det ett tag sedan jag uppdaterade och jag tänker inte ta med allt som hänt sen sist...Vi har i allafall fått hem Matilda och Lukas!Lukas är en härlig, ljuvlig liten amris. Han funkar kanon med Freja, Bessie och Maja.Lite smågruff...

Av Annika - 25 april 2011 04:11


  Fast nu är det inte bara i skallen utan även i hemmet pga flytt  .Ska en gång för alla nyfikna meddela att vi flyttar INTE ihop utan jag har hittat ett bättre boende i ett annat område! Så nu var det klart hoppas jag....   Nu är det inte h...

Av Annika - 21 april 2011 05:39

...ska vara så svårt för vissa att säga som det är?   Förresten! Ja jag blir så ledsen när personer inte kan stå för vad det tycker utan bara går runt och kniper käft.Varför ska man behöva dra saker ur en del?Ja jag kan vara likadan - jag är väl...

Ovido - Quiz & Flashcards